Vanliga frågor


Betalning


Hur betalar jag min resa?
Du kan betala med bank- eller kreditkort eller internetbank. Hela beloppet ska betalas vid resans bokning.
Observera att du inte kan betala din resa med EuroBonus-poäng.

Försäkringar


Erbjuder ni reseförsäkring?
Vi erbjuder reseförsäkring med Gouda i samband med din bokning. Läs mer om försäkringen här.

Hur fungerar avbeställningsförsäkringen?
När du bokar din resa kan du lägga till en avbeställningsförsäkring. Försäkringen tillhandahålls av försäkringsbolaget Gouda.

SAS EuroBonus-poäng


Hur många poäng tjänar jag?
Utöver de baspoäng du som EuroBonus-medlem tjänar när du flyger med SAS får även varje resenär som registrerat sitt EuroBonus-nummer 500 extrapoäng för paketresan.

Hur registreras poängen?
Baspoäng för flyg och extrapoäng för paketresan registreras separat. Baspoängen överförs som vanligt till ditt konto efter genomförd flygning. Extrapoäng för paketresan överförs till ditt konto efter att du checkat ut från hotellet.

Var anger jag mitt EuroBonus-nummer vid bokning?
På sidan "Välj tillval och ange personuppgifter" lägger du till bonuskortnummer per resenär.

Kan jag efterregistrera poäng?
Om du inte har registrerat ditt EuroBonus-nummer vid bokningstillfället är det inte möjligt att retroaktivt registrera poäng på bokningar av våra kombinationsresor.

Har du registrerat ditt EuroBonus-nummer vid bokningstillfället men saknar ändå dina poäng?
Om du inte kan se dina poäng efter 10 dagar från utcheckning ska du använda detta formulär, så hjälper vi dig att hitta orsaken till varför du saknar poäng. Vänligen ange bokningsnumret från bokningsbekräftelsen.

Kan jag betala resan med mina poäng?
Bokningar av kombinationsresor med flyg + hotell kan inte betalas med EuroBonus-poäng.

Kan jag nyttja mina EuroBonus-förmåner när jag köper en paketresa?
Ja, det kan du. Här kan du se vilka förmåner som gäller för de olika medlemsnivåerna. Kom ihåg att registrera ditt EuroBonus-nummer när du bokar resan.

Hur blir jag EuroBonus-medlem?
Läs mer om EuroBonus-programmet och hur du blir medlem här.

Resedokument


När får jag min biljett?
När du bokar din resa får du ett mejl som heter Dina resedokument. Detta dokument är din biljett och ska tillsammans med din bokningsbekräftelse skrivas ut och tas med på resan.

Av- och ombokning


Hur gör jag om jag behöver avboka min resa?
Om du måste avboka din resa, kontakta oss på 08-519 307 60 eller på flyg-hotell@apollo.se.

Hur fungerar avbeställningsförsäkringen?
När du bokar din resa kan du lägga till en avbeställningsförsäkring . Försäkringen tillhandahålls av försäkringsbolaget Gouda.

Kan jag boka om min resa?
Våra kombinationsresor med flyg och hotell är generellt inte av- eller ombokningsbara. I vissa fall kan det dock vara möjligt att boka om din resa mot en extra avgift. Kontakta oss på 08-519 307 60 eller flyg-hotell@apollo.se, så undersöker vi om det är möjligt att boka om din resa och vad kostnaden blir.

Bagage


Hur mycket bagage får jag ta med mig?
Mängden bagage som du får ta med dig på flygresan varierar beroende på vilken typ av biljett du reser med. Läs mer om bagageregler.

Incheckning


Hur och när kan jag checka in?
Vi rekommenderar incheckning online via SAS webbplats, dock tidigast 22 timmar innan avresa. Du kan även checka in i automat eller via disk på flygplatsen.

Vi rekommenderar att du checkar in minst två timmar före avresa för resor inom Europa och minst tre timmar före avresa för resor utanför Europa. Eventuella ändringar i avgångstider meddelas normalt via mejl eller sms. Det är därför viktigt att du är tillgänglig på det mobiltelefonnummer samt mejladress som du angivit i din bokning.

Är flyget i tid?
För att veta om ditt flyg är i tid rekommenderar vi att du alltid kontrollerar aktuella flygtider i god tid direkt med flygbolaget eller på checkmytrip.com.

Det är resenärens eget ansvar att kontrollera och ta del av eventuella tidtabellsändringar och Apollo ansvarar inte för eventuella extra kostnader som då kan tillkomma. Apollo följer alltid det aktuella flygbolagets regler vid tidtabellsändringar.

Förboka sittplats


Hur kan jag välja sittplats på flyg?
Du kan checka in på internet och välja sittplats från 22 timmar innan avresa fram till en timme innan avresa. För att boka sittplats följ länken i Dina Resedokument mejl som du fick i samband med bokning.

Pass, visum och hälsobestämmelser


Vad gäller angående pass och visum?
Du är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som t ex innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer och försäkringar. För visumfrågor hänvisar vi till respektive lands ambassad och konsulat. Här kan du ta del av allmän passinformation.

Vilka vaccinationer behöver jag?
För att förebygga sjukdom under och efter din semester är det ditt eget ansvar att i god tid innan resan undersöka vilka vaccinationer du behöver ta. Genom ett besök på en vaccinationscentral får du hjälp med vaccinationsskydd samt råd om vilka förebyggande åtgärder du bör vidta för att inte bli sjuk.

Researrangören har inte ansvar för att informera dig om sjukdomar och smitta som, permanent eller till och från, kan komma från resmålet. Vid graviditet gäller vissa restriktioner för flygresa. Om du är osäker kontakta Apollo eller flygbolaget.

Resmål


Är det säkert att resa dit jag vill boka min resa?
Apollo följer alltid UD:s reserekommendationer. Läs mer på UD:s webbplats.

Reklamationer


Hur reklamerar jag en resa?
Gäller ditt ärende sjukdom, skada eller inbrott hänvisar vi till ditt försäkringsbolag. Har du en reklamation gällande din resa fyller du i detta formulär.

Glöm inte att dina synpunkter ska vara oss tillhanda senast två månader efter hemkomsten.